همایش بینالمللی زنان و بیداری اسلامی صبح امروز در تهران آغاز به كار كرد. گفتوگوی زیر با دكتر سوسن صفاوردی، دبیر علمی این همایش، به بررسی نقش و جایگاه زنان در جریان موج جدید بیداری اسلامی پرداخته است.
در جریان بیداری اسلامی لایهها و طبقات مختلف اجتماعی فعال بوده و نقشآفرینی كردهاند. یكی از این گروهها زنان بودهاند. میزان و چگونگی تأثیرگذاری زنان در بیداری اسلامی چگونه بوده است؟
قطعاً در شكلگیری هر تحولی، عناصر مختلف نقش دارند. از تجمیع نقشآفرینی این عناصر است كه یك رخداد بزرگ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شكل میگیرد و به پیروزی میرسد. نهایتاً تأثیرگذاری این عناصر میتواند با هوشیاری استمرار و تداوم یابد. زنان نیمی از جامعهاند و مربی و تأثیرگذار بر نیم دیگر جامعه نیز هستند. لذا قطعاً نقششان در تحولات اجتماعی كاملاً پررنگ است و نمیتواند مورد تغافل قرار بگیرد؛ همانگونه كه در فرمایشهای امام خمینی رحمهالله پیرامون نقشآفرینی زنان نیز این جمله را میبینیم كه بدون زنان پیروزی انقلاب اسلامی امكانپذیر نبود.
در حاشیهی همایش بینالمللی «زنان و بیداری اسلامی» با خانم هاجر المطیری، تحلیلگر مسائل سیاسی و روزنامهنگار تونسی گفتوگو كردیم. او نیز مانند بسیاری از مدعوین سلسله همایشهای بیداری اسلامی معتقد است تصوراتی كه از كشور ما در ذهنش ساخته شده بود، با مشاهداتش از ایران بسیار متفاوت است.
این همایش و سفر به ایران را چگونه دیدید؟
سفر به ایران بزرگترین اتفاق تاریخ زندگی من است. من در مورد ایران مجموعهای از تصورات اشتباه داشتم، اما وقتی به ایران آمدم، مردم ایران را ملتی خوب و سخاوتمند و بااخلاق و در كشوری بسیار پیشرفته و زیبا و پیشرفته در زیرساختهای بسیار یافتم. تمام مطالبی كه در مورد وجود فقر در ایران و مانند آن شنیده بودم، تمام اینها دروغ بود. در ایران تجربهی زیبایی از زنان باسواد و خلّاق و فعال و انقلابی به معنی كامل كلمه مشاهده كردم. انقلابی بودن همانند آنچه در انقلابهای اخیر رخ داد، فقط آمدن به خیابان و فریاد كشیدن نیست.
دیپلماسی وحدت اسلامی به دنبال چیست؟ آیا نوع جدیدی از دیپلماسی است و چه الزاماتی دارد؟ دكتر دهقانی فیروزآبادی، استاد روابط بینالملل و رئیس دانشكدهی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطباییبه بررسی این موضوع پرداخته است:
اگر بخواهیم به «دیپلماسی وحدت اسلامی» از لحاظ معنایی توجه كنیم، معنی و مفهوم دقیق این مقوله چه میتواند باشد؟
برای تبیین دیپلماسی وحدت قاعدتاً لازم است به تعریف و معنی عام خودِ دیپلماسی اشاره كنیم. تعاریف متعددی از دیپلماسی وجود دارد كه به چند مورد آن اشاره میكنیم:
پیشینهی حضور حضرت آیتالله خامنهای در جبهههای خوزستان به نخستین روزهای آغاز جنگ تحمیلی باز میگردد؛ حضوری كه تا هنگام انتخاب ایشان به عنوان ریاست جمهوری، تقریباً به صورت مستمر ادامه داشته و خاطرات فراوانی را در حافظهی تاریخی دفاع مقدس به یادگار گذاشته است.
در نخستین ماههای آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، شهر دزفول آماج حملات موشكی رژیم بعثی عراق بود و در این بین مناطق مركزی شهر بیشتر از سایر نقاط مورد هدف قرار می گرفت. نكتهی جالب توجه آنجا بود كه دفتر حزب جمهوری اسلامی در دزفول كه دفتر مركزی حزب در استان خوزستان هم به شمار میرفت، در این منطقه قرار داشت و از این رو ما هر چند روز یكبار شاهد این حملات موشكی بودیم.
حضرت آیتالله خامنهای در آن روزها در خوزستان بودند و به عنوان نمایندهی امام در وزارت دفاع در خط مقدم مقابله با نیروهای بعثی حضور داشتند. در روز یكشنبه ۴ آبان ۱۳۵۹ شهر دزفول در یك روز چندین مرحله مورد حمله موشكی قرار گرفت؛ عراق از صبح تا شب چندین بار شهر را موشكباران كرد. وضع به شدت بحرانی بود و تعداد زیادی از مردم بر اثر این حملات موشكی به شهادت رسیده و یا زخمی شدند. آیتالله خامنهای در این روز در جبهه حضور داشتند و شب به دزفول آمدند و در پایگاه چهارم شكاری دزفول ماندند. این در حالی بود كه شهر همچنان مورد هدف موشكهای رژیم بعث بود و شب، ۵ نقطهی شهر مورد هدف موشك قرار گرفت كه در این حملات حدود ۱۰۰ نفر شهید و ۲۵۰ تن مجروح شدند.
خب، بحمداللّه نيروى زمينى ارتش رشد و بالندگى پيدا كرده؛ انسان اين را احساس ميكند. اين حركت، اين روند مبارك، از آغاز پيروزى انقلاب اسلامى و تشكيل نظام جمهورى اسلامى شروع شد. نه اينكه كسى تصور كند كه در دوران رژيم طاغوت، در بين ارتش، نيروهاى مؤمن نبودند يا كم بودند؛ نه، اينجور نيست. بنده همان موقع هم با بعضى از ارتشىها مرتبط بودم - با بعضى ارتباط دوستى داشتيم، با بعضى ارتباطهاى انقلابى و مبارزاتى داشتيم - آن روز هم در بدنهى ارتش، انسانهاى مؤمن، علاقهمند و صادق كم نبودند؛ انسان اينها را در مناسبتهاى مختلف، در جاهاى مختلف ميديد؛ كه بنده ديده بودم. رفقاى ديگرى هم بودند كه آنها هم با بدنههائى، با گوشههائى آشنا بودند. منتها جهتگيرىهاى افراد يك معنا دارد، جهتگيرى سازمان و كليت، يك معناى ديگرى دارد. وقتى جهتگيرى كليت يك جامعه، يك سازمان، يك مجموعه غلط بود، تلاشهاى فردى هرچه هم در آن جامعه انبوه باشد، نتيجهى خودش را نخواهد بخشيد. آن روز اينجورى بود.
رهبر انقلاب اسلامی ایران
سيد على حسینی خامنهاى فرزند مرحوم حجتالاسلاموالمسلمين حاج سيد جواد حسينى خامنهاى، در فروردینماه سال ۱۳۱۸ شمسی برابر با ۱۳۵۸ قمرى در مشهد مقدس چشم به دنيا گشود. او دومين پسر خانواده بود و زندگى مرحوم سيد جواد خامنهاى هم مانند بيشتر روحانيون و مدرسان علوم دينى، بسيار ساده: «پدرم روحانى معروفى بود، اما خيلى پارسا و گوشهگير [...] زندگى ما بهسختى مىگذشت. من يادم هست شبهايى اتفاق مىافتاد كه در منزل ما شام نبود. مادرم با زحمت براى ما شام تهيه مىكرد. [...] آن شام هم نان و كشمش بود.»
من از نزديك ناظر اين حركت طولانىِ سى و چند سالهى ارتش هستم. در اولين مراسم 29 فروردين، بنده حضور داشتم. آن وقتى كه امام در سال 58 در بيمارستان بسترى بودند، همان جا جلوى بيمارستان جايگاه درست كردند و دستههائى از ارتش آمدند آنجا رژه رفتند و روز ارتش به وسيلهى امام اعلام شد. من اوضاع ارتش را مىبينم. در بين شما جمعى كه اينجا حاضريد - آنهائى كه از سى سال پيش به اين طرف در ارتش بودهاند - شايد كسى نباشد كه من در مراسم فارغالتحصيلى او شركت نكرده باشم. علىالظاهر بنده در همهى مراسم فارغالتحصيلىِ يكايك شماها و گرفتن درجه، حضور داشتم؛ شماها كه دانشكده رفتيد و افسر شديد و روى دوشتان درجه نصب شده. من نگاه ميكنم، مىبينم كه امروز ارتش ما از بيست سال پيش، از پانزده سال پيش جلوتر رفته؛ از اول انقلاب كه خيلى جلوتر رفته. اين يك حركتِ خوب است؛ اين حركت را بايستى استمرار بدهيد. اين حركت، حركتى است كه سعادت دنيا و آخرت در آن است.
من يك وقتى گفتم؛ از من سؤال كردند كه شما در مقابل آنچه كه غربىها دربارهى مسئلهى زن در كشور ميگويند، چه دفاعى داريد؟ من گفتم: ما دفاع نداريم، ما هجوم داريم! ما در مسئلهى زن، از غرب طلبگاريم؛ ما مدعى غربيم؛ آنها هستند كه دارند به زن ظلم ميكنند، زن را تحقير ميكنند، جايگاه زن را پائين مىآورند؛ به اسم آزادى، به اسم اشتغال، به اسم مسئوليت دادن، آنها را مورد فشارهاى روحى، روانى، عاطفى و اهانت شخصيتى و شأنى قرار ميدهند؛ آنها بايد جواب بدهند. جمهورى اسلامى در اين زمينه يك مسئوليتى دارد. جمهورى اسلامى در مسئلهى زن بايد به طور صريح و بدون هيچ مجامله، حرف خودش را - كه عمدتاً اعتراض به نگاه غربى و اين نامعادلهى ظالمانهى غربى است - بگويد. با اين نگاه، آن وقت مسئلهى حجاب، مسئلهى نوع ارتباط زن و مرد، همه معنا پيدا ميكند. اين يك مسئله است.
تعداد صفحات : 4
با سلام خدمت بینندگان عزیز این سایت برای بالا بردن سطح علمی افراد جامعه از رهبر معظم انقلاب است لطفا ما را با نظرات خود یاری فرمایید سعید عشریه