«برای خودسازی و جامعهسازی، چه مراحلی باید طی شود؟» حجتالإسلام و المسلمین كاظم صدیقی در پاسخ به این پرسش، چهار گام را مطرح میكند.
خداوند در سورهی مباركهی مائده فرموده: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ عَلَیْكُمْ أَنفُسَكُمْ لاَ یَضُرُّكُم مَّنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَیْتُمْ»1 آی مومنین! خودتان را بشناسید. خودتان را بیابید. خودتان را بسازید و از خودتان مراقبت كنید. چهار دستور از این جمله به دست میآید. چهار پیام را این جملهی نورانی در بر دارد؛ یكی خودشناسی، دوم خودیابی، سوم خودسازی و چهارم خودپایی و مراقبت از دستاوردهای تقوا است.
همایش بینالمللی زنان و بیداری اسلامی صبح امروز در تهران آغاز به كار كرد. گفتوگوی زیر با دكتر سوسن صفاوردی، دبیر علمی این همایش، به بررسی نقش و جایگاه زنان در جریان موج جدید بیداری اسلامی پرداخته است.
در جریان بیداری اسلامی لایهها و طبقات مختلف اجتماعی فعال بوده و نقشآفرینی كردهاند. یكی از این گروهها زنان بودهاند. میزان و چگونگی تأثیرگذاری زنان در بیداری اسلامی چگونه بوده است؟
قطعاً در شكلگیری هر تحولی، عناصر مختلف نقش دارند. از تجمیع نقشآفرینی این عناصر است كه یك رخداد بزرگ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شكل میگیرد و به پیروزی میرسد. نهایتاً تأثیرگذاری این عناصر میتواند با هوشیاری استمرار و تداوم یابد. زنان نیمی از جامعهاند و مربی و تأثیرگذار بر نیم دیگر جامعه نیز هستند. لذا قطعاً نقششان در تحولات اجتماعی كاملاً پررنگ است و نمیتواند مورد تغافل قرار بگیرد؛ همانگونه كه در فرمایشهای امام خمینی رحمهالله پیرامون نقشآفرینی زنان نیز این جمله را میبینیم كه بدون زنان پیروزی انقلاب اسلامی امكانپذیر نبود.
در حاشیهی همایش بینالمللی «زنان و بیداری اسلامی» با خانم هاجر المطیری، تحلیلگر مسائل سیاسی و روزنامهنگار تونسی گفتوگو كردیم. او نیز مانند بسیاری از مدعوین سلسله همایشهای بیداری اسلامی معتقد است تصوراتی كه از كشور ما در ذهنش ساخته شده بود، با مشاهداتش از ایران بسیار متفاوت است.
این همایش و سفر به ایران را چگونه دیدید؟
سفر به ایران بزرگترین اتفاق تاریخ زندگی من است. من در مورد ایران مجموعهای از تصورات اشتباه داشتم، اما وقتی به ایران آمدم، مردم ایران را ملتی خوب و سخاوتمند و بااخلاق و در كشوری بسیار پیشرفته و زیبا و پیشرفته در زیرساختهای بسیار یافتم. تمام مطالبی كه در مورد وجود فقر در ایران و مانند آن شنیده بودم، تمام اینها دروغ بود. در ایران تجربهی زیبایی از زنان باسواد و خلّاق و فعال و انقلابی به معنی كامل كلمه مشاهده كردم. انقلابی بودن همانند آنچه در انقلابهای اخیر رخ داد، فقط آمدن به خیابان و فریاد كشیدن نیست.
دیپلماسی وحدت اسلامی به دنبال چیست؟ آیا نوع جدیدی از دیپلماسی است و چه الزاماتی دارد؟ دكتر دهقانی فیروزآبادی، استاد روابط بینالملل و رئیس دانشكدهی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطباییبه بررسی این موضوع پرداخته است:
اگر بخواهیم به «دیپلماسی وحدت اسلامی» از لحاظ معنایی توجه كنیم، معنی و مفهوم دقیق این مقوله چه میتواند باشد؟
برای تبیین دیپلماسی وحدت قاعدتاً لازم است به تعریف و معنی عام خودِ دیپلماسی اشاره كنیم. تعاریف متعددی از دیپلماسی وجود دارد كه به چند مورد آن اشاره میكنیم:
با سلام خدمت بینندگان عزیز این سایت برای بالا بردن سطح علمی افراد جامعه از رهبر معظم انقلاب است لطفا ما را با نظرات خود یاری فرمایید سعید عشریه